Het project Nederland Waterland is begonnen!

Op maandag 27 maart is het project NEDERLAND WATERLAND van start gegaan. De hele Hasselbraam doet hier een maand aan mee. Leerlingen van unit3 zongen een waterlied in regenponcho's en met gekleurde paraplu's. Ze trommelde op watertrommels zodat het water alle kanten op spetterde. Neptunes, de man uit de zee met zijn drietand, en een zeemeermin, met lange blonde haren, waren erbij en legden uit hoe belangrijk water voor ons allemaal isDaarna begon een echt waterrad te draaien door waterkracht. Tijdens taalles maakten de leerlingen een woordspin over water. In de hal is een tentoonstelling waar de leerlingen alles over water kunnen zien en leren. Bij beeldende vorming hebben veel groepen verschillende soorten vissen gemaakt die in een net aan het plafond hangen. De boekenmoeders hebben boeken over water bij elkaar gezocht en zijn er nieuwe boeken te vinden. In de units staan woordenschatkasten over water en in alle gangen hangen posters van waterdieren en afbeeldingen van sluizen, stuwen, dammen en dijken. In de eerste week lezen de leerlingen bij technisch lezen verhalen van juffen en meesters over hun ervaringen met water of worden voorgelezen. In het verhalenboekje is te lezen dat sommige leerkrachten op een boot zijn geboren, opgegroeid zijn op of bij het water of nog op het water wonen. Wassen ging vroeger anders dan nu, nog in een teil of in een badhuis en ook zij hebben allemaal geprobeerd hun zwemdiploma te halen. Ook kunnen de leerlingen lezen welke waterhobby's juffen en meesters hebben zoals duiken, zeilen, waterpolo en schaatsen op bevroren water. Juf Michal leert leerlingen hoe je naar afbeeldingen over water kunt kijken en een mening kunt vormen. In deze eerste week voelen veel leerlingen zich al "als een vis in het water". Dat is een spreekwoord en betekent: de leerlingen hebben het naar hun zin.