Week 2 'Nederland Waterland'

In de tweede week van het project Nederland Waterland kregen alle leerlingen een watergymles op het schoolplein en rond de school. Er werd een estafette gedaan met water verplaatsen. Dat viel niet mee want water is niet makkelijk te tillen zonder te morsen en weegt ook zwaar. In sommige landen moeten kinderen lang lopen om water te halen uit een waterbron of waterput. Dat dit een zware klus is om iedere dag te doen, leerden de leerlingen van de Hasselbraam nu zelf. Genoeg reden om zuinig met water om te gaan en te begrijpen dat schoon water niet overal gewoon is. In deze tweede week maken de leerlingen een begrijpend lezen les over water en leerden zij nieuwe woorden kennen. Zo blijkt het woord "aqua" gewoon "water" te betekenen en kunnen de leerlingen een aquarium in de vitrinekast bekijken waarin een baars zwemt, een soort roofvis. In een kweekvijver is de eerste triop geboren, een klein waterkreeftje dat al voorkwam in de tijd van de dinosauriërs. Eitjes kunnen in bevroren toestand duizenden jaren overleven. Daarmee is onze triop de oudste bewoner van de Hasselbraam terwijl hij of zij net geboren is. Raar maar waar. Leerlingen van unit 4a deden een woordenschatpuzzel en ontdekten nieuwe woorden bij de tentoonstelling in de hal. Ook ouders zijn welkom om dit te komen bekijken. Unit 2 startte met onderzoekend leren onder leiding van Lijmlab, een kunstenaarsgroep. Met slangen en buizen bouwden ze waterbouwwerken en gingen ze op onderzoek hoe water stroomt. Unit 4c reisden woensdag 5 april naar het Watermuseum in Arnhem met twee busjes van stichting Kolom. Daar leerden zij van alles over water en gingen zij op onderzoek uit hoe "de loop" van water is. 
Bij binnenkomst kregen de leerlingen een witte jas aan om experimenten uit te voeren in het waterlaboratorium. Ieder groepje deed 3 scheikunde proefjes. Hoe wordt water zout? Hoe maak je de kleuren van de Nederlandse vlag in rood,wit en blauw in 1 flesje? Hoe kun je een verschil ontdekken tussen schoon en vuil water, wat is drinkbaar? Daarna mochten de leerlingen het museum in waar je overal aan mocht zitten! Vervolgens reed 4c naar de stuwdam en sluis van Amerongen in de rivier de Lek. Daar zagen zij hoe een schip de sluis binnen voer en hoe een sluis werkt. Om 15.00 kwamen de twee busjes weer aan bij school en vond niemand het erg dat op deze woensdag de school veel langer duurde.