WEEK 3 SCHOOBREEDPROJECT "UITVINDINGEN"

In de derde week van het project uitvindingen hebben de leerlingen een rekenles en gymles in teken van het thema uitgevoerd. In unit 1 hangen ontwerpen van robots en in unit 2 van fietsen. Welke uitvindingen zijn ooit allemaal gedaan voor een fiets? Het wiel, al heel lang geleden, in de 19de eeuw werd de loopfiets uitgevonden, gevolgd door een fiets zonder ketting, de fietsketting, een fiets met ketting en een heel hoog voorwiel, de moderne fiets en tenslotte de rubberband. Allemaal uitvindingen die geleid hebben tot de fiets die wij nu kennen en mee naar school komen (zie afbeeldingen). In de hal is een boekentafel met informatie over techniek en technische ontwikkeling. Bij bevo maakten de leerlingen van unit 3 en 4 vliegers. Leerlingen van verschillende groepen maakten een woordenschatpuzzel bij het Uitvindingen Museum in de hal. In unit 4 maakten de leerlingen een zoekopdracht over uitvindingen bij de woordenkast en maakten zij begrijpend lezen teksten over het ontstaan van de luchtvaart. Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat de luchtvaart zich in Nederland ontwikkelde. Muziekjuf Jenny nam de leerlingen mee naar de hal waar zij de piano ontdaan had van de buitenkant zodat de kinderen konden zien hoe een piano van binnen werkt. In een piano zitten snaren voor hoge en lage tonen, er zit een soort gaspedaal van onderen om tonen lange te laten klinken en hamertjes die op die snaren slaan. Hoe ontstaat geluid? Dat hebben de leerlingen gezien en ervaren en leerden dat dit door trilling en een klankkast komt. Dat er ook iets bestaat als sporttechniek bewees het Hasselbraam voetbalteam dat vorige week en deze week vier wedstrijden tegen andere basisscholen won. Ze gaan dus nog door in deze competitie. Volgende week Dinsdag zullen de leerlingen geholpen door ouders deelnemen aan de grote Doedag van het project. Maar daar over meer na week 4 van het project uitvindingen.


Media
  • Afbeelding2